Cosmetica

Lush

Sinds het ontstaan in 1995 is het doel van Lush onveranderd: het maken van mooie en verse producten op een duurzame en diervriendelijke manier. Vanaf het begin vind je daarom in alle producten geen dierlijke vetten, maar alleen maar veilige plantaardige alternatieven.

 

Daarbij worden de producten van Lush in een omgeving gemaakt waar je geen dierlijk vlees tegenkomt, en waar niets op dieren wordt getest. Alles wat je bij Lush ziet, is met de hand gemaakt. Elk ingrediënt is op een verantwoorde manier verkregen en producten bevatten geen genetisch gemodificeerde tarwe, groenten of fruit.

 

Soms zie je tussen de ingrediënten van een product eieren, yoghurt, honing of lanoline staan. Dit zijn de enige ingrediënten van dierlijke oorsprong waar Lush wel mee werkt. Ze zorgen dat ze ook hier alleen maar de meest duurzame en ethisch verantwoorde producten gebruiken. Daarbij letten ze streng op dierenwelzijn. Producten van Lush zijn vegetarisch verantwoord en sommige zijn zelfs geschikt voor veganisten. Je herkent ze aan de verschillende logo’s op de verpakkingen. 

 

Lush-rub-rub-rub-scrub
lush-kleuren

Aveda

Aveda-cosmetica

Aveda’s sterkste initiatief is om te proberen zoveel mogelijk verpakkingen die door consumenten gebruikt zijn te recycleren en her te gebruiken in de verpakkingen.

 

De meeste plastic flesjes worden gemaakt van minimum 80% PCR, gemaakt van melkflessen, waarmee ze 300-ton nieuw plastic besparen. Ze gebruiken ook PET van gerecycleerde SODA en waterflessen voor veel van de flesjes en potjes.

 

 

Ze zijn ook aan het werken aan recyclage-initiatieven om daar dan ook een rol te kunnen spelen. Toen ze ontdekten dat de plastic flessendopjes niet gerecycleerd worden, maar eindigen op stortplaatsen, rivieren of oceanen, zijn ze gestart met de dopjes te verzamelen, en ze hebben ze klanten uitgenodigd om hetzelfde te doen. Tot op de dag van vandaag hebben ze meer dan 115 miljoen dopjes verzameld en gered van de stortplaatsen. 

 

Enkele producten zijn Cradle 2 Cradle gecertificeerd.


We love the planet

Bij We love the planet vinden ze het belangrijk om te weten wat er in een product zit en waar het vandaan komt. Ze staan erop om bij elk product dat ze maken, elke bestelling die ze inpakken, elke handeling die ze verrichten de meest natuurlijke en verantwoorde manier te kiezen om de producten te maken en te verpakken. Ze laten je op een bewuste manier genieten met steeds dezelfde gedachte: We Love The Planet!

 

De unieke geuren van de diffusers van We love the planet worden in Azië samengesteld en zijn vrij van chemische bestanddelen. De crèmedeodorant wordt gemaakt in Noord-Holland bij een natuurlijke producent. Alle ingrediënten zijn gecertificeerd en worden keer op keer met zorg uitgezocht, elke productie wordt er gekeken naar de beste natuurlijke producten. Elk exemplaar zal hierdoor ook nooit precies hetzelfde zijn, puur natuur!

 

De natuurlijke sojawas van de kokoskaars wordt zorgvuldig met de hand in de Thaise kokosnoten geschonken. De sojawas die ze gebruiken komt uit de verenigde staten en wordt hier op een duurzame manier verbouwd.

we-love-the-planet-deodorant

Self

self-cosmetica

SELF streeft ernaar zo duurzaam mogelijk te werk te gaan. De partners van Self voldoen aan verschillende strenge labels en normen waaronder het ECOCERT label & PEFC International Endorsement.

 

De producten van Self zijn 100% natuurlijk en 100% vegan, vrij van siliconen, gemanipuleerde ingrediënten, synthetische geur- en kleurstoffen en parabenen. Alle ingrediënten zijn eco-cert geregistreerd. 

 

De grondstofleverancier en verpakkingsleverancier is ECO-CERT gecertificeerd, dit wil zeggen dat ingrediënten zoals kokosolie, argan, en macadamia op een fairtrade manier worden verworven. Er wordt aandacht geschonken aan de levenstandaard van de boeren/arbeiders en er wordt geen gebruik gemaakt van kinderarbeid. 

 

De secundaire verpakking bestaat uit recyclagepapier waarbij ze het minimum-waste principe hanteren. Ze hebben er voor gekozen om uit 1 blad 1 volledige verpakking te ontwerpen. Het volledige karton wordt op die manier maximaal benut waardoor ze een minimum aan afval overhouden tijdens de productie.


The body shop

Dat The body shop fel tegen het testen op dieren is wist je misschien wel, maar dat is niet het enige duurzame waar The body shop zich bezighoudt. The body shop heeft namelijk drie onderwerpen waar ze zich voor inzet, namelijk: mens, planeet en product.

 

Op het gebied van mensen heeft The body shop een aantal doelen waar ze op dit moment mee bezig zijn. Zo verdubbelen ze hun community trade-programma van 19 tot 40 ingrediënten en ondersteunen ze gemeenschappen die deze vervaardigen. Ze helpen 40.000 economisch kwetsbare mensen over de hele wereld om werk te krijgen, betrekken 8 miljoen mensen bij hun enrich not exploit™-missie, waardoor het de grootste campagne ooit is, en investeren 250.000 uren van de vaardigheden en kennis om de biodiversiteit van de lokale gemeenschappen te verrijken

 

Voor de bescherming van de planeet zijn ze bezig met het bouwen van bio bruggen, om zo 75 miljoen vierkante meter aan leefgebieden beschermen en herstellen en waarbij ze gemeenschappen helpen om duurzamer te leven. Verder zijn ze bezig om drie nieuwe duurzame verpakkingsinnovaties te ontwikkelen en te leveren, 100% van de winkels van stroom te voorzien met duurzame en koolstof gebalanceerde energie en de vermindering van de ecologische voetafdruk van de winkels. Het doel is dat 70% van de totale productverpakkingen geen fossiele brandstoffen bevatten en het energieverbruik van al de winkels vermindert wordt met 10%.

 

Ook de producten moeten volgens The body shop duurzamer. Ze willen ervoor zorgen dat 100% van de natuurlijke ingrediënten traceerbaar en duurzaam geproduceerd zijn en dat 10.000 hectare bos en ander leefgebied beschermt blijft. Een ander doel is het verminderen van de jaarlijkse ecologische voetafdruk van alle productcategorieën en het ontwikkelen van een innovatietraject dat baanbrekende cosmetische ingrediënten levert uit biodiversiteitshotspots en dat helpt deze gebieden te verrijken.

Tea-tree-the-body-shop

Lavera

lavera-ultra-hydrating-cream

Waar mogelijk maakt Lavera gebruik van plantaardige ingrediënten van gecontroleerde biologische teelt. Deze ingrediënten, inmiddels meer dan 300, worden, net als de producten en verpakkingen, onderworpen aan strenge kwaliteitseisen. De productie wordt zorgvuldig uitgevoerd op het hoogste technische niveau waarbij gebruik wordt gemaakt van groene stroom. De producten bevatten geen chemische conserveringsmiddelen, parfum of aroma.

 

Sinds de start van Lavera is het belangrijkste doel: Het produceren van échte natuurlijke cosmetica, die natuurlijk, huidvriendelijk en werkzaam is! Lavera is tegen dierproeven en garandeert de veiligheid en werkzaamheid, bewezen uit onderzoek bij vrijwillige proefpersonen. Lavera is vrij van chemicaliën, siliconen, op aardolie gebaseerde olie, aluminiumzouten en micro plastic deeltjes.

Lavera staat voor gecertificeerde natuurlijke cosmetica, die aan de hoogste eisen van gebruikers voldoet. Dit wordt ondersteund door de volgende labels: Natrue, Organic Label, Vegan en Green Brand.

 

De producten van Lavera zijn:

100% natuurlijke cosmetica bestaande uit hoogwaardige organische plantaardige ingrediënten uit eigen teelt en productie

100% werkzaamheid, bewezen door onafhankelijke testinstituten

100% duurzame- en milieuvriendelijke productie

100% vrij van synthetische geur- en kleurstoffen, conserveringsmiddelen, oppervlakte-actieve stoffen, emulgatoren (PEG), weekmakers, stabilisatoren en UV-filters

100% vrij van parabenen

100% vrij van siliconen, paraffine, ftalaten, plastic deeltjes en minerale olie

100% vrij van hormoonverstorende stoffen

100% vrij van genetisch gemodificeerde ingrediënten (GMO)

100% lactosevrij

100% vrij van aluminium zouten (ACH)


Butter Babes

De producten van Butter Babes worden gemaakt met de overtuiging dat wat je op je huid smeert net zo belangrijk is als wat je in je lichaam stopt. De producten zijn volledig rauw, biologisch, veganistisch en nooit op dieren getest.

 

Ze geloven dat mensen de waarheid moeten weten over wat ze op hun huid smeren. Ze kiezen om te werken met een pure, rauwe en krachtige plant als basis voor de boters en oliën. De producten zijn 100% vrij van GGO's, giftige stoffen, kleuren, geuren, chemische stoffen en parabenen.

Butter-babes-butter

Erica

erica-calendula-balsem

Net als het kruid is de filosofie van “Erica” om continu op zoek te gaan naar een nieuwe bodem om te groeien. Onderzoeken naar hoogwaardige natuurlijke recepturen om de gezondheid en de verzorging te bevorderen, vormen de basis om een assortiment aan producten te presenteren waarbij kwaliteit en werkzaamheid doorslaggevend zijn.

 

Erica heeft door de jaren heen een veelvoud aan heilzame producten ontwikkeld, waarbij gebruik wordt gemaakt van kruiden, planten, etherische oliën en biologische culturen. Dit zijn zowel traditionele recepturen die haar werking door de eeuwen heen bewezen hebben, als hoogwaardige eigentijdse ontwikkelingen die door het enorm geëngageerde team zijn ontwikkeld. Mede door de directe samenwerking met voedingsdeskundigen, huidspecialisten en professoren is het ontwikkelteam bij Erica in staat een reeks producten te presenteren waarbij de natuur de mens enorm weet te versterken.

 

Bij de productieprocessen maakt Erica hoofdzakelijk gebruik van authentieke, ambachtelijke en traditionele bereidingen. De natuurlijke ingrediënten en werkstoffen worden op deze manier niet beschadigd en behouden haar hoogwaardige eigenschappen. Op de productie locaties wordt gewerkt met de hoogste kwaliteitsstandaarden zijnde GMP (Good Manufactured Practice), ISO 9001 en HACCP en BRC.

 

De ingrediënten waarmee Erica haar producten ontwikkelt, hebben bij voorkeur een 100% duurzame, natuurlijke en biologische afkomst. De duurzame, natuurlijke en biologische afkomst wil Erica toekomstig waarborgen door respectvol met de natuur om te gaan. Daarom is Erica vooruitstrevend met haar voorzieningen van groene energie, recycling en het gebruik van afbreekbare reinigingsmiddelen.


Double Beauty

Het geheim van Double Beauty is Monoï Olie, een eeuwenoud recept van Tahiti. Deze olie is geproduceerd volgens de traditionele wijze van het Maohi volk in Tahiti. Uit respect voor de natuur gebruiken ze alleen vers gevallen kokosnoten en hand geplukte Tiaré bloemen. 

 

Naast het gebruik van deze natuurlijke producten, bevatten de producten van Double Beauty geen parabenen, geen conserveermiddelen, geen minerale oliën en geen siliconen. 

 

De producten van Double Beauty zijn intensieve verzorging voor zowel huid als haar. De producten helen de droge en beschadigde huid, kalmeert huid irritatie, eczeem en littekens. 

double-beauty-miracle-treatment

Lovor

lovor-melisse

Lovor Cosmetics is een distributeur van 100 % natuurlijke producten en ECO Cosmetica. De producten vertegenwoordigen het beste wat de Kroatische natuur te bieden heeft.

 

De ingrediënten zijn uit de natuur of geteeld, gecontroleerd en gecertificeerd en worden in Kroatië gemaakt. De producten van Lovor zijn vrij van conserveringsmiddelen en zijn niet op dieren getest. Enkele producten zijn zelfs geschikt voor veganisten.

 

Lovor heeft een divers assortiment cosmetica producten. Naast Bodybutter en shampoo verkoopt Lovor ook natuurlijke tandpasta massageblokken. 


Sandstone

Sandstone is een Deens make-up merk dat staat voor parfumvrije make up. Sandstone is opgericht door een bezorgde vader met drie dochters. Hij wilde betaalbare parfumvrije make-up op de markt brengen. Zijn doel: Betaalbare make-up met de beste kwaliteit, beschikbaar voor alle vrouwen. 

 

Alle make-up van Sandstone is parfumvrij en vrij van parabenen. De meeste producten zijn zelfs allergy-certified. 

 

De producten van Sandstone zijn veilig voor je huid, gemaakt met de hoogst mogelijke kwaliteit van de rauwe producten. Daarnaast worden producten niet getest op dieren. 

sandstone-make-up

Derma

Derma-gezichtscreme

De producten van Derma zijn verantwoordelijke producten voor dagelijks gebruik. De producten zijn speciaal ontwikkeld om de gevoelige huid, het haar en de hoofdhuid te verzorgen en voorkomen. 

 

Producten van Derma zijn geproduceerd zonder parfum, parabenen en kleurstoffen. De producten hebben verschillende certificaten, zoals Nordic ecolabel, Astma-allergy denmark en Allergy certified. 

 

Alle Derma sun producten zijn gevuld met vijf zonnefillers die mild zijn voor huid en het milieu, daarnaast zijn ze allemaal waterproof. Derma eco woman huidverzorgingsproducten bestaan uit zuivere, natuurlijke en biologische ingrediënten, verrijkt met actieve ingrediënten die de huid zacht houden. 


Kaerel Skincare

Crap free. Natuurlijk. No nonsens. Kaerel maakt het mannen makkelijk om goed voor zichzelf én voor de natuur te zorgen. En dat doen ze door krachtige, natuurlijke producten te maken, speciaal voor mannen.

 

 

De producten van Kaerel Skincare zijn 100% natuurlijk. Ze geloven namelijk in trap vrije producten voor mannen. De producten bevatten geen parabenen en geen minerale oliën. 

 

Kerel draagt bij aan de Plastic Soup Foundation.

Zij vechten tegen verdere verontreiniging van water door plastic. 

De Plastic Soup Foundation doet er alles aan om te voorkomen dat er nog meer plastic in ons milieu terecht komt. En daar staan ze dik achter. Dus doneren ze 1% van de omzet aan The Plastic Soup Foundation.

kaerel-skincare

Soap Ahoy

soap-ahoy

Soap-Ahoy brengt de geur van Zeeland naar haar klanten. De unieke handgemaakte zepen zijn gemaakt van een natuurlijke zeep basis met alleen gecertificeerde duurzame palmolie en natuurlijke en plantaardige ingrediënten. In tegenstelling tot gewone zeep, die meestal goedkope dierlijke glycerine bevatten, maken ze gebruik van plantaardige glycerine. 

 

Soap Ahoy gebruikt geen kunstmatige kleurstoffen en voegt geen onnodige en schadelijke elementen toe. De zeep van Soap Ahoy is eco-vriendelijk, met natuurlijke, veganistische en cruelty-free ingrediënten. Soap Ahoy wil mensen bewust te maken van wat ze kopen en welke ingrediënten in de zeep zitten. Ze streven naar een balans tussen het maken van een hoogwaardige zeep en minimale schade aan het milieu. 

 

De zepen van Soap Ahoy zijn RSPO gecertificeerd, wat inhoud dat ze alleen duurzame palmolie gebruiken. Daarnaast hebben ze een vegan verklaring en een verklaring dat er niet op dieren getest wordt.  


Zerah

Zerah biedt een alternatief voor veel wasmiddelen en verzorgingsproducten waar allerlei chemische stoffen in verwerkt zijn. Ze proberen de meeste ingrediënten zo dicht mogelijk bij huis in te kopen. De honing en bijenwas komen bijvoorbeeld uit Wageningen en de omgeving. Verder gebruiken ze de volgende biologische producten: arrowroot, bijenwas, jojobaolie, abrikozenpitolie, amandelolie, etherische olie lavendel en etherische olie grapefruit.

 

Een deel van de producten leveren ze in verpakkingen met materialen die goed gerecycled kunnen worden: papieren zakken, glazen flesjes, kartonnen sticks en alluminium blikjes. Verder zijn ze voor de 270 ml flesjes over gegaan op een RPET plastic variant, gerecycled plastic. Ook kopen ze steeds groter in, zodat er minder verpakkingsmateriaal nodig is, en kun je zelfs producten kopen zonder verpakking. Dit doe je door je eigen verpakking mee te nemen naar Zerah, of een van de verpakkingsvrij winkels waar Zerah aan levert.  

 

Bij het inpakken van de pakketten hergebruiken ze het opvulmateriaal wat ze binnenkrijgen bij het bestellen van ingrediënten. Ze kopen zelf geen opvulmateriaal in. Ook hebben ze papiertape om de pakketten dicht te maken, in plaats van plastic tape.

zerah-anti-roos

Suit

suit-cleansing-oil-lotion-face-cream

De producten van Suit zijn 100% natuurlijk, ze gebruiken alleen maar natuurlijke grondstoffen voor de producten. Zo natuurlijk, dat je de producten van suit zou kunnen eten! De producten hebben geen synthetische kleurstoffen, geurstoffen, conserveermiddelen of oppervlakte actieve stoffen. De producten zijn voor iedereen, het bevat geen gluten en is volledig vegan.

 

Suit heeft een no waste policy. Ze gebruiken minst belastende verpakkingen en gebruiken geen overbodige verpakkingen. Alle ingrediënten zijn natuurlijk, gaan niet ten kostte van het milieu en zijn biologische afbreekbaar.

 


Fair Squared

Het doel van FAIR SQUARED is om de ongelijkheid in de wereldwijde handel terug te dringen. Het bestaan van FAIR SQUARED is voortgekomen uit de ‘Make Poverty History’-campagne uit 2005. 

In 2010 werden de eerste FAIR SQUARED producten gelanceerd in Engeland via OXFAM en Amnesty International. Het idee werd goed ontvangen door studenten in de UK en zij zette de verspreiding van de producten door. 

De eerste producten van FAIR SQUARED waren condooms, handcremes en lipbalsems, maar heeft nu ook een breed assortiment van lichaamsverzorging tot schoonmaakartikelen. Het assortiment groeide maar liefst van 12 naar 80 artikelen. Vrijwel alle producten zijn fairtrade, vegan of natuurlijk.

fair-squared