· 

Gastblog: Minder plastic is fantastic! – Hoe krijg je minder plastic afval in huis?

Mijn naam is Mirjam Hart, moeder van 3 kinderen en blogger bij ‘Een Goed Verhaal’ en ‘The Baby Project’. Op beide blogs geef ik regelmatig op een laagdrempelige manier tips hoe je duurzamer kunt leven. Voor ons gezin ook nog steeds een zoektocht, want hoe doe je dat eigenlijk?

 

Een van onze eerste plannen was om de hoeveelheid plastic afval in ons huis terug te dringen. We zijn nu al een jaar verder en ook al vind ik nog steeds dat onze plastic bak veel te snel vol zit, toch denk ik dat we al aardig goed op weg zijn met het verminderen van plastic. In dit artikel zal ik vertellen hoe dit is gelukt.

gastblog-plastic-verminderen

Bewust boodschappen doen

Je hebt vast wel gehoord van de plastic soup. Tonnen (plastic) afval dat in de oceanen ronddobbert en dieren en natuur langzaam maar zeker verwoest. En alsof dat nog niet erg genoeg is: Het is ook schadelijk voor onze gezondheid. Plastic vergaat niet, maar wordt slechts verpulverd tot micro deeltjes dat via onder andere vis en drinkwater in ons lichaam terecht komt. Hapje plastic, anyone?

Omdat ik ben opgevoed met de slogan: ‘Een beter milieu begint bij jezelf’, hebben wij besloten om zo min mogelijk plastic afval in huis te halen. Dat begint bij ons bij het boodschappen doen. We kopen nooit meer plastic tasjes bij de kassa, maar zorgen dat we onze eigen katoenen tasjes meenemen en met de wekelijkse grote boodschappen doen we alle spullen in kratjes. 

 

Voor groente en fruit hebben we katoenen zakjes gekocht. Ze zien er niet alleen leuk uit, maar hiermee besparen we wekelijks een hoop onnodig afval. Ook kiezen we altijd liever voor glazen of kartonnen verpakkingen ipv plastic. Plastic kun je namelijk maar 1 keer hergebruiken en papier en glas veel vaker!

gastblog-plastic-verminderen

Veel minder plastic!

Maar niet alleen tijdens het boodschappen doen zijn wij ons bewust van onze ‘plastic verminderen missie’. Met de opvoeding krijgen de kleintjes ook al mee dat we liever geen plastic in huis hebben. We kopen het liefst geen plastic speelgoed (houten speelgoed vind ik toch veel mooier), gebruiken we wasbare luiers en wasbare billendoekjes en kopen we nooit snoep dat in plastic uitdeelzakjes zit.

Zelfs met uitdelen op school gaan we voor verpakkingsvrije traktaties of kijken we of we iets kunnen bedenken wat niet in plastic zakjes of bakjes hoeft. 

 

Het gaat niet altijd goed hoor. Zo hebben we altijd metalen rietjes in de tas, maar vergeten we heel vaak in restaurants aan te geven dat we geen plastic rietje in het drinken willen. Voor de kinderen hebben we bamboe tandenborstels in huis, maar omdat we zelf zo gewend zijn aan elektrisch poetsen hebben wij als ouders nog steeds plastic tandenborstels. Ondertussen heb ik op Pinterest heel wat recepten verzameld voor diy deodorant, tandpasta en andere verzorgingsmiddelen, maar tot nu toe bestel ik ze nog steeds liever online. Altijd beter dan de plastic varianten, maar daardoor haal ik toch nog overbodig verpakkingsmateriaal in huis.

 

Kortom; het blijft een interessante zoektocht. Maar wel 1 waarvan ik het heel belangrijk vind om door te zetten. Hopelijk nemen mijn kinderen deze gewoonte ook over. Of nog beter: hopelijk is er tegen de tijd dat zij groot zijn geen plastic meer in omloop!

Hoe doen jullie dat eigenlijk? Wat is jouw ultieme tip om minder plastic in huis te halen?

Liefs, Mirjam

gastblog-plastic-verminderen
gastblog-plastic-verminderen

Deze gastblog is geschreven door Mirjam Hart. Wil je meer van haar lezen? Dat kan via de linkjes hieronder!

Reactie schrijven

Commentaren: 0