· 

Gastblog: Ecologisch reizen, de beste tips van Reisgoesting!

Hoewel iedereen het over eens is dat een vakantie hebben noodzakelijk is, beginnen meer en meer mensen zich vragen te stellen bij het duurzame, ecologische aspect van vakantie. Reizen is namelijk vaak vervuilend. Toch is het mogelijk om duurzaam te reizen. Reisgoesting.be zet een paar tips voor ecologisch reizen op een rijtje.

 

De drang om afgelegen, ongerepte gebieden te gaan verkennen, zorgt er voor dat hoe langer hoe minder afgelegen, ongerepte gebieden zijn. Ik heb de drang om zulke streken op te zoeken ook, dus hou ik me vast aan de gouden vuistregel: laat niks achter dan voetstappen, neem niks behalve foto’s.

De regel houdt meer in dan wat je op het eerste zicht zou denken. Het gaat er om dat je de natuur niet kwetst, dus dat wil ook zeggen dat je je aan de regels houdt. Ga niet van het pad als dat niet mag. Neem je afval mee terug. Verstoor geen dieren met felle fotoflitsen. Heb respect.

Lot-reisgoesting-gastblog-sustainableshopping-boot

Een ander aspect van reizen is je materiaal. Als frequente reiziger heb ik nood aan koffers, rugzakken en gepaste kledij, om nog maar te zwijgen van mijn elektronica. Het is enorm verleidelijk om elk seizoen materiaal in de nieuwste kleuren te kopen, maar echt ecologisch is het niet.

Je investeert dus beter in goed, sterk materiaal, dat jaren kan meegaan als je het goed verzorgd. En wil je zo nodig een nieuw kleurtje, gooi je oude spullen dan niet weg. Nog bruikbare spullen kan je doneren, of hou een leuk ruildagje met je vrienden. 

Lot-reisgoesting-gastblog-sustainableshopping-american-tourister

De grootste vervuiler van reizen is het vliegen. Dit houdt mij eerlijk gezegd vaak wakker. Ook al eet ik doorgaans vegetarisch, en doe ik bijna alles met de fiets, het vliegen vergroot mijn ecologische voetafdruk énorm. 

Gelukkig zijn er goede alternatieven. Reis per boot, per trein of per bus. Ik ben een grote fan van busmaatschappijen zoals de Flixbus. Je reist érg goedkoop heel Europa over, en het is veel beter dan een vliegtuig. En, als je de wachttijd op het vliegveld erbij rekent, ben je echt niet veel langer onderweg.

Lot-reisgoesting-gastblog-sustainableshopping-ryanair

Wanneer je je vakantie plant, loont het om eens voorbij de klassieke bestemmingen te kijken. Daarmee bedoel ik dat het veel duurzamer is om een keertje niet in een resort te logeren. Daar help je vaak alleen multinationals mee vooruit. 

Maar als je op zoek gaat naar hotels en hostels gerunt door locals, gaat je geld eerder rechtsreeks naar de mensen die het echt nodig hebben. Bovendien is zo’n hotel vaak veel huiselijker en gezelliger.  En dat telt ook voor uitstapjes. Een lokale gids weet veel meer over de stad of regio, en kan jou de beste plekjes aanduiden. Win-win!

 

Wilde dieren zien kan het hoogtepunt van een reis vormen. Geloof mij, ik vind het elke keer weer prachtig. Maar jammer genoeg worden dieren soms uitgebuit om aan de wensen van de toeristen te voldoen. Dieren worden opgejaagd zodat jij een glimp kan opvangen, of verdoofd aangeboden aan toeristen voor een foto. Doe er niet aan mee. Ga niet op de foto met de schattige welpje. Wil dat dan zeggen dat je niet meer op zoek kan gaan naar wilde dieren? Natuurlijk niet! Maar zoek op voorhand even uit of het effectief om zoeken gaat, en niet om opjagen. Of bezoek een opvangcentrum, waar jouw geld naar het behoud en de verzorging van de dieren gaat.

En dan nog ten slotte dé gouden tip: plan je reis. Zoek op wat je nodig hebt en neem het mee van thuis. Voor je het weet zit je met tien zonnebrillen, drie wereldstekkers, en een hele reeks halflege flesjes zeep of zonnebrand, gewoon omdat je ze vergat en ze ter plekke moest kopen.

Deze tips zijn geschreven door Lot van Reisgoesting. Op reisgoesting schrijft lot samen met andere blogger over reizen. Wil je meer van haar artikelen lezen? Neem dan een kijkje op haar website, instagram of facebook!

Reactie schrijven

Commentaren: 0